Analiza teritoriului și concluziile GLT social au evidențiat nevoi și provocări cu care se confruntă zona în ce privește populația și resursele sociale: grad scăzut de incluziune a grupurilor sociale defavorizate, nr. mic de servicii educaționale nonformale adaptate grupurilor defavorizate, reducerea stilului de viață activ, grad redus de educație pentru sănătate, igienă și securitate alimentară, lipsa furnizori de servicii sociale integrate:educație,consiliere, facilitare comunitară (relația copil-părinte), lipsa școli vocaționale și programe de ucenicie. În anul școlar 2022-2023 funcționau 8 școli gimnaziale (1/comună), cu o populație școlară totală de 3.414 elevi, în scădere față de 2011 (3.816 elevi). Din 2023 activează Centrul social multifuncțional pentru comunitatea de rromi cu risc de marginalizare severă,,Valea Albeștiului”. Conform datelor furnizate de școli, la nivelul teritoriului media abandonului în anul școlar 2022-2023 era de 7%, cea a absenteismului de 38%, iar media de promovabilitate (clasa a VIII-a) de 68%. Principale cauze ale abandonului:lipsa interes pentru educație în familii sărace, părinți plecați în străinătate, familii monoparentale, elevi care repetă de mai multe ori aceeași clasă. Comunele Nadeș, Saschiz, Vânători au o valoare a coeficientului IDUL sub 55. În Atlasul zonelor rurale marginalizate se regăsesc localităţi cu marginalizare severă (24+%): Apold, Nadeș, Vînători și comune cu marginalizare peste medie (12 – 24%):Saschiz, Laslea, Biertan
Tipul de acțiuni integrate:
- a) Sprijin pentru copiii vulnerabili și familiile acestora
- b) acțiuni care vizează unitatea de învățământ
- c) acces copii vulnerabili la excursii, vizite, tabere (de exemplu: creație, sport, diverse tematici), evenimente culturale si educaționale, schimburi de experiența rural-urban, alte acțiuni similare etc